به گزارش ایرنا ، چهارمحال و بختیاری دارای میراث ناملموس اصیل ، غنی و گسترده ای است که در ارتباط با تاسوعا و عاشورا به وجود آمده اند و از این مراسم ها می توان به برگزاری مراسم خیمه سوزان و چاق چاقو در شهر طاقانک یاد کرد. این مراسم به صورت تقریباً متمرکز در شهر طاقانک ، بر گرفته از حوادث تاریخی در سال 61هجری قمری و قیام امام حسین در زمان یزید است. خیمه سوران طاقانک در خرداد ماه سال جاری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید ونسبت به سایر مراسم های مشابه دارای ارزش های شاخص و منحصر به فرد است.
این مراسم روز عاشورا در شهر طاقانک بنابر روایات شفاهی، بیش از 80 سال پیش با برپایی یک سیاه چادر عشایری که از عشایر ساکن در اطراف طاقانک به امانت گرفته شده بود، در محل قبرستان قدیمی شکل می گیرد. در ابتدا به دلیل امانتی بودن این سیاه چادر تنها هیزم های قرار داده شده درحاشیه این چادر به آتش کشیده می شد و پیش از آنکه آتش به سیاه چادر آسیبی وارد کند، چادر جمع آوری می شد.برداشتن خاکستر برجای مانده از سوختن هیزم های قرار داده شده در اطراف سیاه چادرعشایری به عنوان تبرک در این دوره در میان مردم طاقانک رایج بوده که با گذشت زمان،خیمه نذر شده یکی از اهالی طاقانک جایگزین سیاه چادر عشایری شد.این خیمه نذر شده همچنان در مراسم خیمه سوزان طاقانک در محل خیمه گاه نصب می شود و مانند گذشته در زمان آتش زدن دیگر خیمه ها، جمع آوری شده تا در مراسم سال بعد نیزمورد استفاده قرار گیرد. نذر خیمه در روز عاشورا و سوزاندن آن با استقبال چند نفر از اهالی به مراسمی رایج در عاشورای حسینی طاقانک تبدیل شد و با گذشت زمان تعداد خیمه ها افزایش یافت،مکان برگزاری این مراسم نیز چندین بار تغییر کرد. برگزاری مراسم خیمه سوزان در شهر طاقانک در سالهای گذشته با استقبال مردم طاقانک ودیگر شهرهای چهارمحال و بختیاری و مردم استان های همجوار روبرو شده به گونه ای که در مراسم سال 1389 ، تعداد خیمه های برپا شده در خیمه گاه از 700 خیمه بیشتر شده و با نزدیک شدن ماه محرم هیات های عزاداری با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر طاقانک برنامه ریزی برای برگزاری مراسم خیمه سوزان طاقانک را شروع می کنند. با آماده شدن زمین محل برگزاری مراسم خیمه سوزان، نخل های آورده شده از استان کرمان و چادرهای نذری مردم برپا می شوند. برپایی خیمه ها که از روزهای سوم و چهارم محرم شروع می شود تا پایان روز تاسوعا و تا ابتدای صبح عاشورا ادامه دارد. در این میان عده ای هم با گره زدن یا دوختن تکه های کوچک پارچه به خیمه های برپا شده در نذر خیمه برای برگزاری مراسم خیمه سوزان مشارکت می کنند. اغلب خیمه ها با فرم چهار گوش ساخته می شوند و تعداد دیگری به فرم گنبدی و مخروطی که معمولا تعداد آن ها 72 عدد است و به صورت مشارکتی در ابعاد بزرگ تر ساخته می شوند .پارچه های استفاده شده در خیمه ها که در گذشته عمدتاً به رنگ سفید بوده اند، امروزه درمحل خیمه گاه در کنار خیمه های سبز رنگ و سیاه رنگ دیده می شوند.نابر نظر و عقیده جمعی ، رنگ خیمه ها به نیت نذر کننده بستگی دارد. خیمه سبز رنگ به نیت امام حسین (ع) و فرزندانش و حضرت ابوالفضل(ع) برپا می شود و خیمه سفید نیز متعلق به جوانان خاندان امام حسین (ع) و دیگر یاران او. در کاربرد پارچه های قرمز رنگ در دوخت خیمه ها برای انتساب این گونه از خیمه ها به سپاهیان کوفه در چند سال گذشته مرسوم شده و سه تا چهار نمونه از این گونه خیمه ها در تپه مجاور محل برگزاری مراسم خیمه سوزان طاقانک برپا می شود. تزئین داخل و نمای بیرون خیمه ها با پرچم های مختلف ، قرار دادن گهواره در میان خیمه،پخت نذری و روشن کردن شمع از دیگر مواردی است که در چند سال اخیر در مراسم خیمه سوزان طاقانک نمود بیشتری یافته است و در حالت کلی چیدمان و جانمایی خیمه ها در محل برگزاری مراسم بر اساس روایتبه نمایش درآمده در کربلای معلی درباره مکان احتمالی خیمه های کاروان امام حسین ( ع ) است . درمدت برپایی خیمه ها نوحه سرایی، سینه زنی، زنجیر زنی،چاق چاقو و خواندن زیارت عاشورا توسط برپاکنندگان و صاحبان خیمه ها برگزار می شود. در روز هفتم نیز معمولا تعزیه حضرت قاسم ( ع ) برگزار می شود. عزاداری عصر تاسوعا باحرکتهیئت های عزاداری از سطح شهر طاقانک به سمت خیمه گاه آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. حضور گروه های سینه زن، زنجیرزن و چاق چاقو زنی در کنار خیمه های برپا شده در برخی از سال های اخیر تا نزدیکی صبح نیز ادامه یافته است. پخت حلیم گندم در ظهر تاسوعا در طاقانک به ویژه در خیمه گاه مرسوم است.
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30698042